Alla inlägg under augusti 2011

Av Torz - 31 augusti 2011 15:41

Fick precis reda på att mitt arbete har eller ska börja med övervakning till enskilda IP-nummer.
Detta innebär att jag antagligen kommer att dra ner lite på min aktivitet här ett tag då nöjesbaserad surfning betyder för lite att göra = får mer arbete att ta itu med. Samt ger ett allmänt oseriöst och slappt intryck.

Tanken är att jag ska skaffa en egen uppkoppling så småningom.
Ska kolla hur det ser ut i slutet av den här månaden om det finns möjlighet att kunna bränna lite stålar på en uppkoppling.

Av Torz - 31 augusti 2011 12:44

 
Ricardo Falero 1851-1896

Av Torz - 31 augusti 2011 11:40

Media rapporterar numera i regel inte om en kändis har begått självmord för att motverka självmordsvågor.

15% av de som tar livet av sig lämnar meddelanden som brev och liknande.

I Sverige är självmord den vanligaste dödsorsaken i åldrarna 15-44.

Fler män än kvinnor tar livet av sig. Detta beror framför allt på att män föredrar säkrare metoder. Självmordsförsök är dock högre bland kvinnor.

Ett självmord beräknas kosta samhället drygt 3 miljoner kronor.
Ett självmord ligger på hela 16,68 miljoner.

Hälften av alla självmord i sverige är alkoholrelaterade.

Det är vanligare med självmord bland vita än svarta (i a f i USA).

Extra utsatta är folk som lever ensamma, är arbetslösa eller har social fobi.

Svetsutsöndring på fingertopparna kan avslöja om någon är suicidial.

Deprimerade löper större risk att ta livet av sig om det börjar ta sig uppåt än om de ligger på botten.

Källa: Wikipedia

Av Torz - 31 augusti 2011 08:13

Ihsahn, Ihsahn, f.d Emperor
 

Det händer titt som tätt att jag hör något Black Metal band som låter helt ok.
Men så plötsligt kommer någon fjant på att det borde passa med lite ren sång och sedan är intrycket förstört.

Med ren sång menar jag framför allt när sångare får för sig att de ska ge sig på musikal eller opera. Något som redan från början låter tämligen illa...när amatörer ska ge sig på det blir det rent ut sagt vidrigt.

De senaste åren har jag börjat få upp ögonen för den norska Black scenen med Burzum, Mayhem, Darkthrone, Windir, Carpathian Forest osv.
Tyvärr så verkar "skönsången" vara rätt utbrett i vårt västliga brodersland så det blir lite som att plocka hjortron på en myr.
Man kan komma hem med en massa bär men man kan lika gärna gå ner sig.

Det är möjligt att jag hade kunnat gilla Borknagar. Men den hemska sångaren gav mig illningar längst ryggraden och sura uppstötningar (de instrumentala låtarna var däremot helt ok).
Sedan lyckades den hårfagre sångaren nässla sig in i Dimmu Borgir som var ett av mina absoluta favoritband på den tiden.
Naturligtvis kunde inte fanskapet hålla sig till basen utan var tvungen att hojta emellanåt.
Mayhem hade jag antagligen gett mig på betydligt tidigare om inte den första låten jag hörde var tittelspåret till De Mysteriis Dom Sathanas där sångaren Attila leker gregoriansk munk.

Men den som jag skyller allt på är Emperors frontman Ihsahn.
Han må vara ett musikaliskt underbarn och är knappast den som följer strömmen.
Men alla efterkommande ylhalsar retar gallfeber på mig.
Ihsahn har dock fördelen att han faktiskt kan sjunga, något efteraparna inte brukar vara lika nogräknade med.

Av Torz - 31 augusti 2011 07:45

Åtminstone om Norges barnombudsman Reidar Hjernman får som han vill.
Åldersgränsen borde i sådana fall ligga på 15-15 år.

Egentligen vet jag inte varför detta ska vara så kontroversiellt om man ser till ingreppet i sig.
Det handlar ju om att helt enkelt skära bort hud med endast religion som ett skäl. Visserligen kan det ha funnits hygienska orsaker till det en gång i tiden men det borde ju sakna relevans idag.

Källa: SvD

Av Torz - 26 augusti 2011 08:36

Jessica (Deborah Ann Woll), True Blood

 

I filmernas värld ska man dricka blod från en vampyr för att själv bli en.

Ibland måste vampyren bita först men det är via dennes blod som man själv blir en odödlig.

Detta stämmer dock inte helt överens med de gamla källorna.
Faktum är att på en del håll ska blodet från en dödad vampyr hällas på en deg.
De som sedan äter av brödet är efter det skyddade mot vampyrer.

  • Vanligaste sättet att bli vampyr är genom att bli biten.
  • Men det går även om man blir begravd utan böner.
  • Om en varg eller katt går över ens lik.
  • Om man äter köttet från ett får dödat av en varg.
  • Om man dör utan ha blivit döpt.
  • Om man blir avlad eller döpt på en kyrklig helgdag.
  • Om man inte får amma som liten.
  • Om man är sjunde sonen till en sjunde son.
Av Torz - 26 augusti 2011 08:19

Utanför min lokala ICA-butik har några muslimer slagit upp ett tält.
Som jag fattar det så är de där för att informera om ramadan och om islam i stort.
Personligen tycker jag det låter som en bra ide.
Trots att islam är en rätt omtalad religion så behövs det inte många fikaraster innan man inser att det finns en hel del fördomar om den.

Det förekommer även en hel del oklarheten hur det egentligen står till med saker och ting och vad som är ok eller inte.

Så långt är allt ok!
Men jag retar mig på en flagga som de har där det står:
"Ramadan, en ny svensk tradition".

I min värld är den inte svensk.  Inhemska svenskar har inget med den att göra utan det är ju nästan enbart invandrare eller barn till invandrare som praktiserar det.
Extra irriterande blir det ju att detta kommer i samma veva som folk muttrar över att en del muslimer verkar vilja leva i någon bubbla avskild från samhället där religionen står över allt annat. Vare sig det är lagar, regler eller vanligt hederligt hyfs.
Budskapet känns lite som att "vi tänker inte anpassa oss efter er utan ni måste anpassa er efter oss".

Av Torz - 25 augusti 2011 09:39

Är lite faschinerad övert skvallertidningarnas sätt att få tag på sina nyheter.
Någon skriver att "Madeleine är galen av svartsjuka" angående att Kronprinsessan Victoria ska ha barn.
Min lilla tanke är hur vet de det?

Sanolikheten att hon snällt svarar på någon telefonintervju av en skvallerjournalist är ungefär lika stor som att hon skulle ringa upp mig.
Jag tvivlar även på att hon har bloggat om det eller haft något officiellt uttalande.

Expressen skrev å andra sidan att hon var glad över nyheten.
Nu vet jag inte om de heller fick någon intervju men det känns mer troligt.
Däremot är jag lite nyfiken på vem som orkar bry sig om vad hon tycker.
Köper någon en tidning för att det står att hon är glad över nyheten?
Utan att ha läst en rad i tidningen vågar jag påstå att hon tycker det är roligt och hoppas allt kommer att gå bra.
Annat vore rätt skumt.

När det gäller skvallertidningar vågar jag kallt påstå att de inte är de som har hårdast källkritik.
Därför vore det intressant att se hur de hade gjort om jag ringer in och påstår att en mycket god vän som är gynekolog svär på att han på säkra grunder vet att Prinsessan Madeleine behandlas för herpes (eller någon annan könssjukdom).
Hade de då tagit med det?
Naturligtvis hade de ju velat veta vem min polare är men det går ju alltid att skylla på att han är mycket mån om att ingen ska få reda på det då han sitter lite känsligt.
Tidningen har nu två val.

1. De publicerar det som mycket väl kan vara en ren lögn.

2. De undviker det med risken för att någon annan tidning kommer att gå ut med årtiondes Kungahus scoop trots att de hade hunnit först.

Eventuellt kan man köra en liten liten notis om ett obekräftat rykte.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards