Alla inlägg under februari 2008

Av Torz - 29 februari 2008 23:04


Såg en skojig länk på helgon.net som kan vara trevlig att dela med sig av för alla som vill ha personliga vampyr tänder som inte kostar skjortan;


http://uk.youtube.com/watch?v=hZvSgEA480g&feature=user

Av Torz - 29 februari 2008 20:56


 Fortsätter inom ämnet åsikssvängningar...

 


Invandringen


En gång i tiden så kändes det som om det välde in invandrare som snabbt blev överrepresenterade inom brottsstatistiken, levde på bidrag samtidigt som de notoriskt försvarades av politiker och ett flertal organisationer som vägrade se några fel. 


Idag menar jag iofs inte att de skulle vara mindre överrepresenterade inom brottsstatistiken men att det snarare är korkade regler som ligger bakom.

Som jag ser det är det snarare problem med att finna en nationell identitet samt arbetslöshet och brist på möjligheter plus myndigheter/företag/fack som vägrar se folks potentiallitet.

Många av de som kommer är här för att skapa sig ett nytt liv...många har dessutom många års arbetserfarenhet och ibland även tunga akademiska utbildningar. I stort sett hade en del kunnat bli självförsörjande redan det första året. Visst finns risken för språkliga problem men om det hade varit det huvudsakliga problemet så hade inte de gamla arbetskraftsinvandrarna på 50-60 talet ha varit ute på arbetsmarknaden inom bara några få månader.

Tyvärr funkar det inte så längre utan mycket av ansvaret läggs på myndigheter och tröga byråkrater.


Resultatet av den omyndighetsförklaringen och nonchalansen som möter de som kommer visar sig genom arbetslöshet, depressioner, kriminallitet, osäkra områden och att fjantpartier som rider på folks missnöje går framåt. 

Av Torz - 28 februari 2008 13:06


Jag ser mig inte själv som en velande typ utan brukar i regel stå för mina åsikter i vått och torrt även om det kan resultera i en del diskussioner.

Men med åren har jag lärt mig att det finns inget som är konkret och att det finns inget att vinna på att vara konsekvent bara för den goda sakens skull.

Detta har resulterat i att inom en del frågor har jag fått omvärdera mina åsikter, vilket jag på skojs skull hade tänkt titta närmare på vartefter jag kommer på några...



Överbefolkning


Tidigare var jag övertygad om att vi var för många på detta klot, eller åtminstone höll på att bli det. Faktum var att jag delvis var inne på att rent av AIDS kunde vara ett jordiskt försvar enligt Gaia teorin.

Även FN hade med skrämmande statistik om hur Jorden snart skulle vara överfull. Dock visade det sig att när länder blir rikare så skaffar de även mindre ungar. Samtidigt som man blir bättre och bättre på att effektivisera jordbruket och minskar på metoder som sliter hårt på vår värld.

Idag handlar i stort sett all svällt om politik och korruption än att det skulle vara fysiskt möjligt att mätta alla människor.

Inte heller miljöförstörning på grund av konsumtion behöver vara något större hot då utvecklingen (trots ihärdigt ignorerande av pessimister) går snabbt framåt.


Kan även nämna i förbifarten att redan för ett hundratal år sedan pratades det om överbefolkning runt om i världen.

Även i Norden har det varit aktuellt under olika omgångar de senaste tusen åren...men idag så är det knappast någon som skulle påstå att vi är det trots att vi ökat en hel del sedan dess.

Av Torz - 28 februari 2008 10:52


För ett tag sedan fick jag en ny Robert Jordan bok av flickvännen.

Blev lite förvånad först då jag inte varit i närheten av serien på flera år.

Men efter att jag upptäkte att jag hade ytterligare tretton stycken i källaren så blev jag lite sugen på att påbörja den serie som jag i flera omgångar försökt ge mig på i över tio års tid.


Ska inte sticka under stol med att skönliteratur inte riktigt är min grej och framför allt fantasy men just denna serie är ett stort undantag.

Första försöket gick inget vidare då biblioteket saknade en massa böcker så det blev bara två lästa. Andra gången så införskaffade jag själv ett par böcker och kom till bok 5 eller 6 men tröttnade när en typ jävlades genom att avslöja viktiga händelser 5-10 böcker längre fram.

Efter två år eller nått gör jag ytterligare ett försök och tar mig till bok 9.

Sedan blev det inte mer av någon anledning, tror det saknades böcker men är inte säker.

Gör ytterligare ett försök och kommer inte ihåg hur långt jag kommer men ger upp igen då jag saknar böcker samt att jag är osäker på att Jordan verkligen kommer att bli klar med skiten under sin livstid (han är nämligen praktiskt taget döende).

Sedan får jag ytterligare lite böcker plus att Jordan faktiskt blir klar med serien. Med "Järnets Tid" som är senaste boken så har jag 14 böcker i kronologisk ordning. Samt att Emma nyligen skaffade två till.

Det innebär att vi måste få tag på 6 böcker framöver...men det kommer samtidigt att ta ett tag innan vi kommer så pass långt. 


Av Torz - 27 februari 2008 18:31


Med tanke på hur psykologer och pedagoger spottar ur sig diagnoser idag så bör man vara rätt konstig om man klarar sig undan (vilket nästan borde tyda på att man säkert kan sätta en diagnos på det också).

På bussen till Växjö tidigare idag roade jag med att fundera på vilka diagnoser jag själv skulle kunna få om man är tillräckligt envis.

Kom på följande;


ADHD - har svårt för att bestämma mig och blir lätt rastlös.

Paranoia - utgår från att folk tror det värsta om mig 

Panikångest - kan känna en viss frånvarokänsla bland mycket folk

Aspergers - ogillar i regel sociala situationer, relativt uttryckslös

Social Fobi - kolla de två föregående

Manodepressiv - tycker det mesta går åt helvete

Prosopagnasis* - glömmer lätt både namn och utseenden

Progeri** - tappade hår alltför tidigt och har kass syn

Tinnitus - har svårt att följa samtal med bakgrundsljud

Dyslexi - börjar mer och mer inse att stavningen inte är den bästa

Fetma - lite väl starkt ord kanske, men jag har ca 15 kg övervikt



* Oförmågan att identifiera folk.

** En ovanlig men otäck sjukdom som gör att kroppen åldras blixtsnabbt

Av Torz - 27 februari 2008 17:47


Idag åkte jag in till Växjö för att träffa representanter för olika bemaningsföretag. Hade dock inte räknat med att de skulle stå i varsitt bås med så många människor runt sig så man knappt kunde se dem.

Hade med mig mina betyg och CV prydligt ilagda i en pärm men hann inte prata med några representanter så jag nöjde mig med att krafsa ihop lite broschyrer istället. När jag ändå var i stan så passade jag på att köpa lite linsvättska till det hutlösa priset av 85 spänn.


Finns få saker som irriterar mig mer än oordning...visserligen var jag knappast pedant som liten men jag vill kunna gå och inte klättra in i rum samt avskyr att leta saker när man har brottom. Mitt senaste bidrag till ordningen blev att flytta ner ett par hundra filmer till källaren för att sedan flytta ytterligare ett par hundra från klädkammaren till köket (jo det låter säkert jävligt skumt men det är rätt logiskt med tanke på hur planlösningen ser ut).


Fann min gamla bok om ljudinspelningar för några dagar sedan och blev återigen intresserad av att skaffa ett par aktiva monitorer.

Plötsligt så hade jag kunnat få husets grymmaste dataljud och förvandlat min lilla gitarr-amp till en grym stärkare. Börjar jag dra in lite pengar framöver ska jag se om jag kan få tag på ett par billiga till sommaren.


Idag är det exakt en vecka sedan jag gick med i viktklubb. Var lite orolig ett tag då kebabrullar, ostbågar samt godis inte är toppen om man vill gå NER i vikt, men det har lugnat ner sig nu. Faktum är att nu ligger jag faktiskt under 85 kg vilket är årets lägsta vikt.  Dock har jag ju en bit kvar.

Mitt första mål är att komma ner till under 80 kg då det har varit mitt primära mål i flera år. Sedan kör jag på ytterligare fem kg för att sedan avgöra om jag ska stanna eller fortsätta. Det är inte helt otroligt att jag kommer att gå ner ända till 70 kg. Trodde tidigare att man var rätt spinkig på den nivån men det har jag tagit tillbaka nu. Dock är man inte biffig, men för att vara biffig krävs en del muskler också.


Apropå fåfänga så har jag beslutat mig för att börja använda träningsbänken framöver. Emma blir tokig om man ens tittar på den utan att ha värmt upp vilket har lett till att den stått orörd i flera månader (träningscykeln har nämligen gått sönder). Men om jag kör ett pass direkt efter mina sporadiska promenader borde det ju gå. Dessutom så får jag en bra ursäkt att öka mitt kalori intag och det är ju aldrig fel.

Får jag inga muskler så hoppas jag iaf att styrkan ökar och att tekniken blir så pass bra att jag inte behöver känna mig som en total idiot när jag börjar gymma framöver. 

Av Torz - 26 februari 2008 17:08


För de som har samma slags humor som mig kan jag varmt rekomendera The Perry Bible Fellowship



Av Torz - 25 februari 2008 16:38


Idag fick jag avsluta Emmas tvättande och passade på att röja upp i vårt föråd. Bortsett att man nu kan ta sig in utan att bokstavligt talat klättra på prylarna så fann jag även två böcker om klassisk musik samt ljudinspelningar som varit borta i ett par år. Tyvärr så såg jag inte skymten av min gamla gitarr eller någon av de två försvunna gitarrförstärkarna. Fann även en gammal oläst Conan från -73 som jag råkat städa bort en gång i tiden.


De senaste dagarna har jag funderat på om jag inte kommer att råka riva av mig halsen i sömnen. Har nämligen fått en jävligt jobbig klåda som inte ger med sig. Eftersom min hud inte är speciellt känslig i vanliga fall så vet jag inte riktigt varför den håller på så här. Har provat att vara extra noga med hygienen, har testat att badda med sprit, har provat att vara extra noga med rakningen samt även upphört helt men inget har funkat.

Kan inte heller komma på så mycket som kan ligga bakom mer än att jag har en ny gel i min rakapparat...fast det är i stort sett samma som det jag hade  innan.


Nu har Emma vunnit en snygg t-shirt till mig.

Hoppas att den kommer att passa för den kostar ungefär dubbelt så mycket än vad jag själv gett för någon. 



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards