Direktlänk till inlägg 24 juni 2009

Dator

Av Torz - 24 juni 2009 11:25


"Sitt inte framför datorn hela dagen utan gå ut och skaffa dig lite färg" är ju en mening som man inte behöver höra överdrivet ofta om man har en platt skärm. 

De senaste dagarna har nämligen mitt ansikte börjat säga ifrån genom att ha blivit rödflammigt och börjat fjälla. Samtidigt sticker det i ansiktet när jag sitter framför datorn.

Då är detta ändå en skärm som är betydligt snällare än den som jag hade tidigare.

Men tyvärr så verkar det vara som så att om jag ska ha en bärbar dator framöver så får jag helt enkelt vara lite mer observant på hur länge jag sitter.

Nu när jag inte har något speciellt för mig om dagarna så kan det bli ett antal timmar om dagen istället för max 2 som det var under mina studiedagar.


När jag ändå är inne på och ptratar datorer så har jag haft funderingar på att skaffa mig en egen bärbar framöver. Jag har i och för sig redan en men den är stor och otymplig...och då är det ingenting jämfört med monstret till skärm.

Sedan är den ju ett par år. Själva grunden är 7 år och det var ungefär två år sedan den uppgraderades.


Mina krav på en ny dator är inte så våldsamt stora. 

Jag behöver en hyfsad vettig processor och RAM-minne då jag hade tänkt komponera på den. Dock liggerstandarden idag så pass högt att jag kan ta vilken ny dator som helst.

Utrymmet är inte så mycket att tjafsa om heller. Jag har ju sedan en tid tillbaka lagt ner illegalt laddanda och då behöver man inte flera hundra Gb.

Jag kommer förmodligen lägga in en massa bilder, hemmagjorda ljudspår, egna filmklipp samt min skivsamling. Men det lär inte ta så vansinnigt mycket utrymme. Kanske slänger jag med något spel också framöver men inte heller det lär vara något problem.


Jag gillar smidighet så en laptop med trådlöst modem passar mig perfekt.

Efter atti stort sett bara suttit med virusmagneten och bråkstaken Windows överväger jag att införskaffa någon Linux variant framöver.

Detta gör att jag kan ta och komma över en begagnad dator, för att sedan rensa skiten och lägga in ett gratis, stabilt och näst intill virussäkert operativsystem.

Nackdelen är att jag bör ha någon i närheten som förstår sig på Linux.

Till skillnad från Windows så får man själv dra ner de programen som behövs från en bank. När allt man behöver väl är på plats är det ju lugnt men det gäller ju att veta vad man behöver.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Torz - 3 mars 2015 19:40

Detta är inte utan att jag skäms över att erkänna mina bristfälliga engelskakunskaper. Till skillnad från kemiska formler, mattematiska kurvor, hur man manglar, densitet, vad grävlingar heter på latin och vilket år Karl XI kröntes är engelska något...

Av Torz - 11 februari 2015 15:52

Flera gånger har jag hört muslimer som beklagar sig över att de måste stå till svars för allt elände som sker i islams namn.En tjej tog det säkra före det osäkra och bad om ursäkt för allt som islam, arabvärlden, Sverige, kvinnor, västvärlden och så ...

Av Torz - 1 februari 2015 02:59

Är all musik med syntar synt? Är all musik som innehåller stråkinstrument klassiskt?Är all elektronisk musik techno? På samma sätt är inte all musik med distade gitarrer metal. Dock hör det till vanligheten att stilar gärna klumpas ihop tämligen vå...

Av Torz - 5 januari 2015 12:55

Enligt någon undersökning ägnar vi 14 minuter per dag åt att laga mat, sex minuter att verkligen prata med våra barn och sex timmar med att slötitta på TV och surfa på nätet.SEX TIMMAR!!!!Det är alltså 2/3 arbetsd ag.    I höstas började jag plug...

Av Torz - 1 januari 2015 16:33

Ok! Så här ligger det till.Flickvännen fick ta hand om sin systers hund för något år sedan och med hot om stryk eller nåt fick hon även mitt motvilliga godkännande. Förra nyår var vi iväg en sväng varpå jycken fick panik när folk började skjuta raket...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards