Direktlänk till inlägg 30 november 2009

Döper inte "till"

Av Torz - 30 november 2009 12:37

Det finns ett litet missförstånd, eller möjligen ett litet vårslöst sätt runt begreppet "dop".

Ända sedan jag var liten så har jag irriterat mig på folk som säger att de döper något istället för att använda det mer korrekta; namngivit.

"Vi funderar på att döpa vår hund/dotter/båt till...".

Inte blir det bättre av att många inbillar sig att prästen skvätter ner ungar för att de ska få ett namn, och det till frasen: "jag döper dig TILL...",

I själva verket har inte dopet ett skvatt med namn att göra utan det är helt enkelt en liten ritual som markerar att man kommit in i kyrkan.

Lyssnar man på prästen säger han förresten: "jag döper dig *** ****** i fader, sonen och den heliga andens namn".


Orsaken till att jag alltid reagerat över detta beror förmodligen på att jag själv inte döptes när jag var liten, och jag har inte varit namnlös för det (även om en och annan har sagt till morsan att jag i sådana fall inte heter något).

Extra roligt blir det ju när ateister och agnostiker släpar med sina ungar till kyrkan.

Personligen tycker inte jag man ska blanda sig in i religioner som man ändå inte tror på oavsett om man vill vara traditionell eller har fått lustiga saker för sig (som jag precis nämnt). I mina ögon är det snudd på hyckleri.

Fast jag vet å andra sidan även folk som gifter sig i kyrkan och ber inför Gud och så vidare trots att de inte är det minsta troende.

Ska jag vara helt ärlig så är jag inte speciellt förtjust i när man får in sina ungar i en religion utan att den själv har möjlighet att välja, det räcker gott och väl med att man hittar på ett namn åt den.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Torz - 3 mars 2015 19:40

Detta är inte utan att jag skäms över att erkänna mina bristfälliga engelskakunskaper. Till skillnad från kemiska formler, mattematiska kurvor, hur man manglar, densitet, vad grävlingar heter på latin och vilket år Karl XI kröntes är engelska något...

Av Torz - 11 februari 2015 15:52

Flera gånger har jag hört muslimer som beklagar sig över att de måste stå till svars för allt elände som sker i islams namn.En tjej tog det säkra före det osäkra och bad om ursäkt för allt som islam, arabvärlden, Sverige, kvinnor, västvärlden och så ...

Av Torz - 1 februari 2015 02:59

Är all musik med syntar synt? Är all musik som innehåller stråkinstrument klassiskt?Är all elektronisk musik techno? På samma sätt är inte all musik med distade gitarrer metal. Dock hör det till vanligheten att stilar gärna klumpas ihop tämligen vå...

Av Torz - 5 januari 2015 12:55

Enligt någon undersökning ägnar vi 14 minuter per dag åt att laga mat, sex minuter att verkligen prata med våra barn och sex timmar med att slötitta på TV och surfa på nätet.SEX TIMMAR!!!!Det är alltså 2/3 arbetsd ag.    I höstas började jag plug...

Av Torz - 1 januari 2015 16:33

Ok! Så här ligger det till.Flickvännen fick ta hand om sin systers hund för något år sedan och med hot om stryk eller nåt fick hon även mitt motvilliga godkännande. Förra nyår var vi iväg en sväng varpå jycken fick panik när folk började skjuta raket...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards