Alla inlägg den 5 juli 2009

Av Torz - 5 juli 2009 20:45


Just nu sitter jag och tittar på en dokumentär om Thomas Quick!

Igår såg jag slutet på en dokumentär om Stig Bergling (fast jag har sedan tidigare läst Berglings biografi).


Quick är känd som den väsre seriemördaren i norra Europa med 8 offer men totalt har han varit misstänkt för ca 20 mord.

Även om jag inte vill ta ställning till antalet offer så är det däremot helt klart att mycket inom bevisningen är under all kritik. Det finns rentav det som tyder på att han inte begått ett enda.

Detta innebär dels att polisen varit mer än lovligt klantiga i flera års tid. Samt att det eventuellt går runt folk som mördat runt 20 människor (varav de flesta är barn och ungdomar) på fri fot.

Detta fall vore nog illa för polisen men man har ju dessutom ett ouppklarat statsministermord i bagaget.

Palme skjuts ihjäl mitt inne i Stockholm, på öppen gata, med vittnen samt med poliser i närheten.

Teoretiskt sett borde det ju vara en snabbt avklarad historia.

Idag 23 år senare och miljoner och åter miljoner bortkastade kronor samt ett rejält försämrat rykte så har det ju sanningen visat sig vara en annan.


Det absolut pinsammaste fallet måste annars vara när spionen Stig Bergling rymmer. Bergling valde att dryga ut sin kassa genom att sälja försvarshemligheter till Sovjetunionen. Det klassas som landsföräderi vilket i sin tur är ett av de absolut grövsta brotten man kan begå.

Bergling fångas, men lyckas rymma. Detta är riktigt pinsamt.

En storspion som kostat landet enorma summor borde vara minst lika bevakad som Mona Lisa.

Detta hindrar dock inte honom för att rymma ytterligare en gång och dessutom gå över till fiendens territorium.

Där sitter han sedan i flera år tills han själv väljer att överlämna sig till den svenska rättvisan (detta var efter Sovjets fall och det var inte lika populärt att försörja gamla utländska spioner längre).


Det omtalade Normanstorgsdramat  hör till de bättre meriterna inom svensk kriminalhistoria. Det är framför allt på grund av det så kallade "Stockholmsyndromet" där man upptäcker att offer och kidnappare kan skapa ömsesidiga band till varandra.

Detta var dock in get resultat av någon polisiär insats utan bara något som man råkade observera. När det gäller kidnapparna så gav de upp självmant efter att tidigare ha skadat två (tror jag att det var) poliser.


Nu är jag ingen som på något sätt är emot poliser och rättväsendet men i Sveriges fall kan man tro att vi lever kvar på 1800-talet.

Få västerländska länder kan ha en sämre statistik på uppklarade fall.

Extra lustigt blir det ju när folk letar efter brister i det amerikanska polis och rättsväsendet, trots att de spöar oss med hästlängder samt utvecklas mer från år till år.


Av Torz - 5 juli 2009 14:22


Sedan tre veckor tillbaka har jag fått en del frågor från folk vad jag egentligen menar med att skriva kryptiska meddelanden som till exempel: "The Final Chapter", "Melancholie2", "So Far, So Good...So What?" och "Lilla Flickan Zombie".


Detta ska inte tolkas som något rop på hjälp eller att jag plötsligt blivit mer självdestruktiv än vanligt.


Den enkla förklaringen var att jag tröttnade på att skriva tråkiga kommentarer som "dags för mat", "ska kolla på film", "varmt och soligt idag".

Då är det ju mer intressant att skriva om bra musik istället (i alla fall om man frågar mig). Så därför har jag skrivit upp en ny platta per dag.

Tanken är att det enbart ska vara plattor som jag dels äger och har i min ägo. Det ska bara vara fullängdare och möjligen EP:s och jag ska försöka att undvika att upprepa samma grupp.

Sedan får jag se hur länge jag kan hålla på utan att vika från mina kriterier.

Så här långt har jag hunnit med 23 plattor...men jag ska se om det går att komma upp i 50.


Plattorna är för övrigt:

  • I Det Glimmrande Mörkrets Djup - Sorhin
  • Det Som Engang Var - Burzum
  • Tusen År ar Gått - Mörk Gryning
  • Melancholie2 - Coldworld
  • The Treasures Within - Merciless
  • Fran Marder - Arckanum
  • The Secret Of The Black Arts - Dark Funeral
  • Wildhoney - Tiamat
  • The Final Chapter - Hypocrisy
  • So Far, So Good...So What? - Megadeth
  • Beyond The Unknown - Incubus
  • Panzer Division Marduk - Marduk
  • 4 - Danzig
  • Highway To Hell - AC/DC
  • The Calling - Ancient Wisdom
  • Passage - Samael
  • Lilla Flickan Zombie - Iodine Jupiter
  • Climax of Hatred - Ad Hominem
  • Heart of The Ages - In The Woods
  • Psalm 69 - Ministry
  • ...For Victory - Bolt Thrower
  • Storm of The Light Bane - Dissection
  • Crematory - Crematory

Av Torz - 5 juli 2009 13:15


Alla vet att den dåvarande statsministern Olof Palme blev nedskjuten på en gata 1986. Däremot så är det inte lika klart vem som gjorde det eller vilka som låg bakom.

Med åren har det kommit inte mindre än tio populära spår där man misstänker så villt skilda saker som sekter, terrorister, underrättelsetjänster, polisen osv.


den teorin som de flesta verkar tro på är den som kallas för "ensam galning" i detta fallet menar de flesta att det skulle vara den numera döde alkoholisten Christer Pettersson.

Egentligen så är det rätt lite som binder Pettersson till mordet. Han har inga direkta motiv, han verkar inte bry sig om politik, han har aldrig haft med Palme att göra och den tekniska bevisföringen samt de flesta vittnen talar för hans fördel.

Den enda lilla haken är att Olof palmes fru Lisbeth Palme ska ha påstått att det var Pettersson som hon såg.


För några veckor sedan pratade jag med Emmas farmor om mordet.

Farmodern lät glad över att jag tioll skillnad från många andra som hon pratat med var övertygad om Petterssons oskuld.

Men hon hade även en egen liten teori som jag själv aldrig tänkt på.

Som politiker är det ju lätt att trampa folk på tårna. Ligger man dessutom mellan två styormakter under kalla kriget så blir det ju extra spännt.

Men detta utesluter ju inte att det även kan finnas personliga skäl till mordet.


Bland alla Palmes egenskaper fanns även detta lilla faktum att han ska ha varit en kvinnokarl som inte alltid var speciellt monogam.

Detta kan han ju knappast ha lyckats dölja för sin fru.

Kanske var det rentav som så att det var Lisbeth Palme i egen hög person som låg bakom mordet.

Det hade ju kunnat förklara varför hon skyllde på Pettersson.

Ett mer tacksamt offer än en alkoholiserad b-skurk med ett obehagligt utseende och sätt går ju knappast att finna.


Personligen har jag lite svårt för att köpa denna teorin men jag kan inte förneka att den är intressant.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards