Alla inlägg den 29 september 2009

Av Torz - 29 september 2009 06:57

Ibland är det inte utan att man undrar vart kampanjer som är till för att man ska sluta dricka eller röka får sina uppgifter ifrån.

Igår såg jag en text som om jag inte missade någon mikroskopisk undertext på fullaste allvar påstår att män över 15 år dricker i snitt 36 liter starksprit per år. Detta motsvarar nästan 70 cl varje helg.

Naturligtvis finns det de som kommer upp i det och även passerar den mängden. Men siffran känns ändå på tok för hög för att vara ett genomsnitt.

Festar jag själv brukar mängden alkohol vara ungefär hälften av det, och detta sker knappast varje helg.


En annan sak som jag funderat över är varför är kampanjerna mot rökning är så enkelspåriga.

Rökning är alltid förkastligt, bör förbjudas och kommer både ha ihjäl rökaren och en stor del av dens omgivning om man ska lyssna på propagandan. I mina öron borde det där snarare skapa ångest vilket bara lär spå på rökbehovet.

Hade jag själv gjort en anti rök kampanj som vänder sig till rökare hade mitt måtto snarare ha varit att man ska halvera sin konsumtion. Röker man ett paket så går man ner till ett halvt.

Detta är en uppmaning som känns rätt rimlig och som genast minskar riskerna som t ex lungcancer. Eftersom lungcancer drabbar bara någon enstaka procent av alla rökare så borde en halvering minska riskerna avsevärt.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards