Direktlänk till inlägg 8 augusti 2011

True american black metal - the country that started it all

Av Torz - 8 augusti 2011 14:00

 
Rubriken är taget från Youtube och även om jag inte brukar delta i kören om att dfolk från USA skulle vara mer korkade än många andra så är jag villig att göra ett undantag för den/de som skrev detta.

Hur man än vrider och vänder på det så har USA inte speciellt mycket med Black Metals historia att göra.
Faktum är att fram till rätt nyligen var Black Metal totalt undergroend i staterna och de banden som spelade var ytterst få och obskura utan att göra speciellt mycket väsen av sig.

Av de äldre banden kan jag egentligen bara komma på Von.
Ett band som har som sin största merit att Varg Vikernes hade en tröja med dem under sin rättegång, samt att Watain tagit sitt namn från en låttittel.
Några band som t ex Dark Funeral har gjort covers på dem men ärligt talat så låter inte materialet bra vare sig som covers eller i orginalversion (detta är visserligen min personliga smak men vill någon ta risken så).

Däremot är USA ledande inom Death Metal och har både flera bra band därifrån samt att scenen står stadigt i den amerikanska myllan.
De mer obskura banden där kan kanske påminna lite om primitiv Black Metal men det är framför allt på grund av billiga och råa (oftast även skabbiga) produktioner snarare än musiken i sig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Torz - 3 mars 2015 19:40

Detta är inte utan att jag skäms över att erkänna mina bristfälliga engelskakunskaper. Till skillnad från kemiska formler, mattematiska kurvor, hur man manglar, densitet, vad grävlingar heter på latin och vilket år Karl XI kröntes är engelska något...

Av Torz - 11 februari 2015 15:52

Flera gånger har jag hört muslimer som beklagar sig över att de måste stå till svars för allt elände som sker i islams namn.En tjej tog det säkra före det osäkra och bad om ursäkt för allt som islam, arabvärlden, Sverige, kvinnor, västvärlden och så ...

Av Torz - 1 februari 2015 02:59

Är all musik med syntar synt? Är all musik som innehåller stråkinstrument klassiskt?Är all elektronisk musik techno? På samma sätt är inte all musik med distade gitarrer metal. Dock hör det till vanligheten att stilar gärna klumpas ihop tämligen vå...

Av Torz - 5 januari 2015 12:55

Enligt någon undersökning ägnar vi 14 minuter per dag åt att laga mat, sex minuter att verkligen prata med våra barn och sex timmar med att slötitta på TV och surfa på nätet.SEX TIMMAR!!!!Det är alltså 2/3 arbetsd ag.    I höstas började jag plug...

Av Torz - 1 januari 2015 16:33

Ok! Så här ligger det till.Flickvännen fick ta hand om sin systers hund för något år sedan och med hot om stryk eller nåt fick hon även mitt motvilliga godkännande. Förra nyår var vi iväg en sväng varpå jycken fick panik när folk började skjuta raket...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards