Direktlänk till inlägg 1 november 2008

Dan Brown

Av Torz - 1 november 2008 14:24

Nu har jag läst igenom alla fyra Dan Brown böcker som kommit ut på svenska. 

Gemensamma nämnare är att man blandar in en hel del verkliga organisationer, sekter, fakta m.m vilket ger ett trovärdigt intryck.

Kapitlen är dessutom korta och avslutas med en spännande poäng som gör att det är svårt att lägga ifrån sig böckerna.

Det ligger även en hel del tanke bakom verken och man får vara beredd att vrida och vända en hel del för att komma fram till svaren.

Men det finns också lite skillnader.

De två första böckerna fokuserar på naturvetenskap, forskning, politik och myndigheter medan de två sista handlar mer om religion, sekter, konst och historia.

Nedanför har jag skrivit upp böckerna i den ordningen de skrevs. Dock kom böckerna på svenska ut i en helt annan ordning med den sista boken först.


Gåtornas Palats - handlar om en superkod som inte ens världens kraftfullaste kod dator klarar av.


I Cirkelns Mitt - mitt under presidentkampanjen har NASA gjort århundradets upptäckt och skickar oberoende forskare att granska och bekräfta deras fynd, men saker går inte som det var tänkt.


Änglar Och Demoner - någon har gömt en antimateria-bomb i Vatikanen och Hardvard professorn Robert Langdon försöker desperat finna den genom att lösa gåtor och jaga Illuminatis.


Da Vinci Koden - Langdon är tillbaka och blir anklagad för att ha mördat en Da Vinci kännare. Med polisen hack i häl inleder han jakten på den heliga Graal samt försöker komma underfund med vem som går runt och mördar folk och varför.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Torz - 3 mars 2015 19:40

Detta är inte utan att jag skäms över att erkänna mina bristfälliga engelskakunskaper. Till skillnad från kemiska formler, mattematiska kurvor, hur man manglar, densitet, vad grävlingar heter på latin och vilket år Karl XI kröntes är engelska något...

Av Torz - 11 februari 2015 15:52

Flera gånger har jag hört muslimer som beklagar sig över att de måste stå till svars för allt elände som sker i islams namn.En tjej tog det säkra före det osäkra och bad om ursäkt för allt som islam, arabvärlden, Sverige, kvinnor, västvärlden och så ...

Av Torz - 1 februari 2015 02:59

Är all musik med syntar synt? Är all musik som innehåller stråkinstrument klassiskt?Är all elektronisk musik techno? På samma sätt är inte all musik med distade gitarrer metal. Dock hör det till vanligheten att stilar gärna klumpas ihop tämligen vå...

Av Torz - 5 januari 2015 12:55

Enligt någon undersökning ägnar vi 14 minuter per dag åt att laga mat, sex minuter att verkligen prata med våra barn och sex timmar med att slötitta på TV och surfa på nätet.SEX TIMMAR!!!!Det är alltså 2/3 arbetsd ag.    I höstas började jag plug...

Av Torz - 1 januari 2015 16:33

Ok! Så här ligger det till.Flickvännen fick ta hand om sin systers hund för något år sedan och med hot om stryk eller nåt fick hon även mitt motvilliga godkännande. Förra nyår var vi iväg en sväng varpå jycken fick panik när folk började skjuta raket...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards