Direktlänk till inlägg 1 juli 2009

Cirkus Helgon

Av Torz - 1 juli 2009 16:47


En vacker dag upptäcker jag att helgon.net bytt namn till helgon.se.

Min tanke var att detta kanske var ett led i den uppgradering som det hade talats om ett tag.

Som vanligt så har folk skrivit i de forum jag bevakar, men den här gången var det 5-10 gånger fler inlägg än vad det brukade vara.

Dessutom verkade det vara fullständigt kaos med många som bara fjantade runt i de annars relativt seriösa forumen.


Det visade sig att ett resultat av det oväntade som hade hänt det senaste dygnet. Grundaren och ägaren som är mest känd som Svartrock hade helt sonikt sparkat hela sin stab (Crew) med medhjälpare.

Jag var knappast den ende som började undra vad som egentligen pågick.


Crew som skött det mesta på Helgon de senaste åren var inte förberedda på att de skulle få gå. I samma veva visade det sig att hela communityt skulle auktioneras ut.

Det blir föga förvånande en hel del bittra ord om skaparen om att han var hänsynslös, girig och led av hybris. En del från fd Crew blir på grund av detta utslängda.

Det gick även rykten om att helgon hade gått i konkurs, att det skulle läggas ner osv.


De flesta som skrev kommentarer stod upp bakom crew. När det snart kom ut att de tänkta uppdateringarna helt enkelt skulle bli grunden för ett helt nytt community vid namn Likström så var det flera som visade intresse.

Några kommentarer från Svartrock hade ännu inte kommit.

Däremot lades det anarki-drabbade forumet ner temporärt. Förmodligen till stor del på grund av att den som var ansvarig för Forum var en av de som hade fått gå (och även blivit utsparkad).


Jag själv brukar inte dra några förhastade slutsatser men det kändes säkrast att ha ett medlemskap i bägge läger, därför skrev jag upp mig på Likström så de kunde kopiera min sida från Helgon.



I dagsläget så har Svartrock äntligen börjat tala ut!

Här följer hans egna ord:



"Som svar på rykten och rent ut sagt skitsnacket som flödat omkring på helgon tänkte jag berätta lite kort om vad som hänt och varför.

Under många år har helgon drivits och ägts av mig Svartrock. På senare år tappade jag intresset och har varit överbelastad på jobbet. Därav tog jag  tacksamt hjälp av medlemmar som agerade administratörer på sidan.

Pga. misskötsel med pappersexercis fick jag till slut besked om att jag var tvungen att skärpa mig eller bli av med sidan. Under den här processen visade många sin sämre sida och försökte lura av mig ägandet genom att sprida missinformation och falska rykten.

Under ett möte där jag återtog mitt eget företag visade sig några medlemmar närvarande för att ännu en gång spy galla och sprida falska rykten om mig och sidan. De påstod även att de hade alla medlemmar bakom sig och att de skulle rent ut sagt se till att helgon läggs ner. Så undrar ni varför dessa medlemmar blivit spärrade från sidan så vet ni nu varför.

Sådant tycker jag är tråkigt men det stärker min övertygelse om att helgon ska finnas kvar och ska bli starkare. Sidan skall utvecklas mycket mer och fler tjänster introduceras snart.

Med andra ord, jag är tillbaka med kraft och jag hoppas jag har er lojala trogna medlemmar kvar på vår kära sida.

//Svartrock"




Det är bara de inblandade som vet vad som stämmer och vad som inte gör det. Det som däremot är utom allt tvivel är att vi kommer ha två communitys som båda har samma slags målgrupp.

Det är omöjligt att säga vilket som är bästa alternativet, men det finns saker som talar för och emot hos båda två.


Helgon har varit med i flera år och det har visat sig att det mesta fungerar fint. De har även redan en bra bit över 100 000 medlemmar samt servrar, reklam osv.

Till nackdelarna är att det är oklart hur det kommer att gå när hela Crew är borta. Ska man lära upp nya eller ska det hela bli ett gigantiskt soloprojekt?

Det är även oklart hur det egentligen står till med engagemanget och ekonomin.


Likström har precis satt igång!

De som sitter där har vanan av att sköta ett community sedan innan och det verkar inte vara någon brist på engagemang.

Däremot har de problem med buggar. En del har kommit med, men jag själv har fått reda på att min överförda sida inte längre hittas samt att det inte går att skapa en ny trots att jag försökt dagligen sedan några dagar tillbaka.

Även om Crew kan sköta om ett community är det osäkert om de är lika bra på att driva ett. Om de kommer att kunna få ekonomin att gå ihop, om de kommer att kunna fixa bra servrar.

Dessutom bör de så snart som möjligt även skaffa sig en lite mer egen stil istället för att härma Helgon.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Torz - 3 mars 2015 19:40

Detta är inte utan att jag skäms över att erkänna mina bristfälliga engelskakunskaper. Till skillnad från kemiska formler, mattematiska kurvor, hur man manglar, densitet, vad grävlingar heter på latin och vilket år Karl XI kröntes är engelska något...

Av Torz - 11 februari 2015 15:52

Flera gånger har jag hört muslimer som beklagar sig över att de måste stå till svars för allt elände som sker i islams namn.En tjej tog det säkra före det osäkra och bad om ursäkt för allt som islam, arabvärlden, Sverige, kvinnor, västvärlden och så ...

Av Torz - 1 februari 2015 02:59

Är all musik med syntar synt? Är all musik som innehåller stråkinstrument klassiskt?Är all elektronisk musik techno? På samma sätt är inte all musik med distade gitarrer metal. Dock hör det till vanligheten att stilar gärna klumpas ihop tämligen vå...

Av Torz - 5 januari 2015 12:55

Enligt någon undersökning ägnar vi 14 minuter per dag åt att laga mat, sex minuter att verkligen prata med våra barn och sex timmar med att slötitta på TV och surfa på nätet.SEX TIMMAR!!!!Det är alltså 2/3 arbetsd ag.    I höstas började jag plug...

Av Torz - 1 januari 2015 16:33

Ok! Så här ligger det till.Flickvännen fick ta hand om sin systers hund för något år sedan och med hot om stryk eller nåt fick hon även mitt motvilliga godkännande. Förra nyår var vi iväg en sväng varpå jycken fick panik när folk började skjuta raket...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards