Alla inlägg den 21 september 2011

Av Torz - 21 september 2011 08:37

 

Jag är inte den första och antagligen inte den sista som nämner det här....men börjar inte jakten på rasism ha en tendens att gå över styr rätt ofta?

Nu senast har Fazer bestämt sig för att ändra designen på sina Kinapuffar då folk tydligen har retat sig på den lilla glada kinesen som pryder förpackningen.

Tidigare har ju ordet neger blivit förbjudet då det ansågs vara rasistiskt även om jag själv aldrig sett det så..i af i de fall de saknar ändelsen -jävel eller liknande.
Detta ledde till att barnvisan Familjen Krokodil förbjöds och att Pippi Långstrump fick skrivas om (pappan var ju som bekant kung på en neger ö).
Sedan blev det Tintins tur. Tintin i Kongo ansågs vara nedvärderande mot svarta och förbjöds. Frågan är om inte andra övriga seriealbum med asiater lär ryka de också framöver då gamla belgiska och franska serietecknare brukade gilla att teckna asiater med bara streck som ögon och liknande.
Sedan kan man ju fortsätta med att ge sig på allt som rör indianer. Bara ordet "indian" kommer kanske att anses vara tämligen suspekt om några år utan istället får man säga ameriaksnka urinnevånare eller liknande.

Men kanske det viktigaste i denna rasist-jakt är väl resultaten.
Vad jag kan se verkar inte folk vara mer vänliga till invandrare idag än innan jakten på "vardagsrasismen" började. Tvärtom verkar de flesta vara tämligen trötta på tjafset vilket i sin tur snarare skapar en motreaktion.
Varför skulle annars Sverigedemokraterna öka som de gjort EFTER att Expo, journalister och politiker jobbat hårt på att rensa bort vartenda potentiellt rasistiskt i samhället.

Om någon orkar bry sig om att kommentera detta med att jag antagligen är en smygrasist själv så är mitt enda svar mitt högra långfinger.


Av Torz - 21 september 2011 08:07

Svenskar är generellt duktiga i engelska (med mig själv som ett stort undantag) och kan således kommunicera med ganska stora delar av världens befolkning.
Detta anses dock inte vara fullt tillräckligt om man ska tro den svenska företagarna utan vi måste utvidga våra språkkunskaper med andra språk.

Bland övriga språk anses tyskan vara populärast då vi genom historiskt sett alltid haft bra handelsförbindelser med Tyskland.
Även om jag inte kan svära på det undrar jag om inte tyskan t o m var officiellt språk här för en sisådär 300 år sedan.
Det är i alla fall utom allt tvivel att banden till Tyskland var starkare förr i tiden och i mina föräldrars generation verkar tyskan vara betydligt mer utbredd än i min egen. Bland dagens tonåringar har intresset minskat ännu mer.

Nästa språk på listan är spanska.
Spanska är liksom engelskan ett språk som är tämligen spritt och talas av hundratals miljoner. Även om det är min högst personliga åsikt känns det även som om många som har spanska som modersmål sällan vill anstränga sig att tala andra språk om de inte nödvändigtvis måste (vilket går att känna igen bland fransoser och stora delar av tyskarna).

Nästa språk på listan är mer isolerat än de andra men har på senare tid blivit mer aktuellt. Nämligen kinesiska.
Få kan ha missat att Kina är på väg framåt och det talas runt fikaborden att detta kommer att bli nästa stormakt. Även om jag är skeptisk till att Kina som det ser ut idag har kapacitet att bli någon egentlig stormakt i stil med USA så går det inte att förneka att kineser har intressen runt om i hela världen, speciellt bland återförsäljare av billiga varor (kläder är t ex skitbilliga att köpa in därifrån).

Källa: DN

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards