Alla inlägg den 26 september 2011

Av Torz - 26 september 2011 09:59

Finns det någon oskriven regel om att ett band bara får släppa flaggor om de sålt över en miljon plattor?

Min lägenhet har allt för kala väggar men det finns knappt några vettiga flaggor vad jag kan se. Det finns någon Slayer här eller någon Venom där men inte så mycket mer.

Det är inte utan att jag ångrar att jag gav bort mina flaggor med Megadeth och AC/DC en gång i tiden.

Av Torz - 26 september 2011 08:45

 

Kroppen är egentligen en rätt fantastisk sak som ständigt eftersträvar balans och anpassning.
Detta är antagligen något som hållit oss vid liv under svårare perioder men som kanske inte känns så logisk för dagens människor.

Två irriterande saker för de som kan prioritera fåfänga framför överlevnad är att kroppen alltid är vaksam ifall vi skulle råka svälta, vilket gör att den görna lagrar fett till sämre tider.
Det andra är att den anser att muskler är allt för energikrävande för att det ska finnas några skäl att lägga på mer än vad vi behöver.
En irriterande kombination av dessa är att kroppen dessutom prioriterar fett framför muskler om den måste välja.

Så ska man få en atletisk väldefinierad kropp får man helt enkelt manipulera kroppen och tro att vi verkligen behöver en massa muskler men minimalt med fett.

Att sitta och jobba i ett kontor kräver inte mer muskler än vad en normal skolflicka har.
Men om man slänger in lite hårda träningspass där man lyfter vikter kommer kroppen tro att detta kanske är nödvändigt för vår överlevnad. Den har ju ingen aning om ifall vi går på gym eller slåss för våra liv.
Även här kommer kroppen efter ett tag försöka finna en balans och hitta en lämplig mängd muskelmassa för situationen. Därför bör man sträva efter att utnyttja de nya musklerna för att dra på mer vikt varteftersom så kroppen hela tiden känner sig manad att lägga på mer.

För att kroppen ska våga satsa på mer muskler måste den vara säker på att det verkligen finns så gott om föda.
Proteiner behövs för själva muskeluppbyggnaden och kolydrater är nödvändiga för att man ska orka med passen.
Det finns en massa teorier om hur energin ska fördelas men en riktlinje är att ligga på minst 2 gr protein per kg kroppsvikt. På kolhydratsbiten ska man inte heller snåla utan försöka få i sig ordentliga mängder kolhydrater i form av basföda. Fett är även det viktigt men det är samtidigt så pass energirikt att det är lätt att lägga på sig om man inte ser upp.
En bra riktlinje är vanlig hederlig husmanskost två ggr om dan samt frukost och lite mellanmål.

Eftersom träning bryter ner musklerna krävs det en hel del vila mellan passen för att de ska hinna återhämta sig.


Av Torz - 26 september 2011 08:17

Fantastiska Bertha (1985)
 

Ibland hör man uttalanden om att LP är tuffare än CD.
Även om jag aldrig varit något vinyl-freak så måste jag ändå lite skamset hålla med. Vinyler har en annan lite råare känsla och ur ett grafiskt perspektiv är de oslagbara.
Är man dessutom en seriös skivsamlare är det inget snack om saken.
De tuffaste utgåvorna med mest värde är uteslutande vinyler och en del grupper lägger dessutom till lite extra bonusprylar till de lite hårdare fansen.

Så varför har inte jag några vinyler då?

Faktum är att jag var rätt sugen på att införskaffa vinyler i mitten av 90-talet då jag skaffade min första stereo.
En del av den musiken som jag upptäckte på den tiden var via gamla vinyler jag lånade av en polares brorsa. Men det här var under den perioden då vinyler var helt ute och att ens nämna något om dem var ett säkert sätt att bli idiotförklarad.
Mina kunskaper om vart man kunde få tag på skivor var dessutom begränsat till några få butiker och Ginza.
Det var först en bit in på 2000-talet som LPn började komma tillbaka. Idag kan man köpa skivspelare lite varstans men för bara 10 år sedan var det ett jävla slit att bara få tag på ett nytt stift.

Vid det här laget hade jag sedan länge en ny stereo där jag inte brytt mig om att skaffa en skivspelare till. Dessutom hade jag ju köpt CDs i tio års tid.
Därför hade det känts lite skumt att skaffa vinyler idag som dessutom kostar mer än CD.
Dock kan jag väl ge ett halvt löfte om att omvärdera saker och ting om någon vänlig själ med sympatisk musiksmak får för sig att sälja sin skivspelare och ett packe riktigt billiga och schysta wax framöver.
För det känns ärligt talat som att man alltid är lite untrue utan vinyler i samlingen.
...
Eller vänta lite!!!
Vid närmare eftertanke vann jag ju en LP i ett barnkorsord i lågstadiet så lite true är jag kanke ändå.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards