Direktlänk till inlägg 17 december 2008

Ord

Av Torz - 17 december 2008 05:58


Idag satt jag och diskuterade lite ord som jag och en dalmas kom i kontakt med när vi kom till Småland.

Jag har jälv blivit idiotförklarad ett par gånger för att vi inte använder ordet "speta" (sticka/tagg, med motiveringen att värmläningar tydligen är lite efter. Då är det skönt att få det bekräftat att det finns åtminstonde ett par landskap till där ordet inte är utbrett.


Vi diskuterade även det vanligaste småländska uttrycket.

En klassiker är ju "tya" (orka), men i ärlighetens namn har jag aldrig hört någon säga det.

Däremot verkar ordet "krabba" (krånglar/bråkar) vara vanligt.


När vi ändå var inne på språk diskuterade vi även folk som har problem att gå från skriftspråk till talspråk och tvärt om.

En sak som vi båda hade reagerat på är att flera uttalar "knocka" precis som det stavas (för de som inte vet så uttalas inte k:et).

Det blir lite som när en del stockholmare uttalar "kilo" precis som det låter.

En annan sak är att många har problem med att uttala ord i sin rätta form.

De flesta tänker förmodligen inte på det. Men när jag själv hör någon säga "jag tycker inte om han" är min första tanke hur länge den människan har bott i Sverige. 

En mening kan inte sluta med "han" eller "hon" utan då blir det "honom" eller "henne".


Fast hur folk pratar är inget emot hur många skriver.

Att skriva utan versal, punkt, komma, upprorstecken m.m känns rätt lågstadie-aktigt. Sedan är det för mig obegripligt hur en del kan använda smilleyes utanför MSN och gästboks-världen.

Något säger mig att böckerna kommer att se skojiga ut om ett tiotal år.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Torz - 3 mars 2015 19:40

Detta är inte utan att jag skäms över att erkänna mina bristfälliga engelskakunskaper. Till skillnad från kemiska formler, mattematiska kurvor, hur man manglar, densitet, vad grävlingar heter på latin och vilket år Karl XI kröntes är engelska något...

Av Torz - 11 februari 2015 15:52

Flera gånger har jag hört muslimer som beklagar sig över att de måste stå till svars för allt elände som sker i islams namn.En tjej tog det säkra före det osäkra och bad om ursäkt för allt som islam, arabvärlden, Sverige, kvinnor, västvärlden och så ...

Av Torz - 1 februari 2015 02:59

Är all musik med syntar synt? Är all musik som innehåller stråkinstrument klassiskt?Är all elektronisk musik techno? På samma sätt är inte all musik med distade gitarrer metal. Dock hör det till vanligheten att stilar gärna klumpas ihop tämligen vå...

Av Torz - 5 januari 2015 12:55

Enligt någon undersökning ägnar vi 14 minuter per dag åt att laga mat, sex minuter att verkligen prata med våra barn och sex timmar med att slötitta på TV och surfa på nätet.SEX TIMMAR!!!!Det är alltså 2/3 arbetsd ag.    I höstas började jag plug...

Av Torz - 1 januari 2015 16:33

Ok! Så här ligger det till.Flickvännen fick ta hand om sin systers hund för något år sedan och med hot om stryk eller nåt fick hon även mitt motvilliga godkännande. Förra nyår var vi iväg en sväng varpå jycken fick panik när folk började skjuta raket...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards