Alla inlägg den 25 juli 2011

Av Torz - 25 juli 2011 12:38

Det är absurt att dela upp människor i onda eller goda. Människor är antingen charmerande eller tråkiga. //Oscar Wilde

 
 När jag växte upp undrade jag om det var något fel på mig som tyckte att de så kallade hjältarna var mesiga och istället höll på de elaka.
I min värld är allt dualistiskt. Att envisas med att dela upp saker i konkret ondska eller godhet är något onaturligt som de abrahamiliska religionerna prackat på oss.

Hjältarna struttade runt och var allt för goda, perfekta och ädla för att det skulle kännas realistiskt. Dessutom hade de den fördelen att folk skulle heja på dem redan från början och att de garanterat skulle ta hem spelet i slutet.
Men de var tråkiga och moraliserande och verkade sakna all form av ambitioner.

De onda var raka motsatsen. De hade storslagna planer. De var ärliga i och med att de sällan förnekade att de handlade av egoistiska skäl. Dessutom hade de ofta bättre smak.

Tar man Bamse som ett konkret exempel så luffsar han runt och hjälper ekorrar, predikar att man ska vara snäll mot alla och käkar pannkakor hos sin mamma. Jag vet inte hur andra ressonerar men jag ser någon slags Leif "Loket" Olsson framför mig och det är fan ingen förebild om man vill ha någon värdighet.
Det som kännetecknar skurkarna är att de verkar vilja något med sina liv.
De vill ha pengar, spänning, tuffa huvudkvarter och godis.

Detta går igen i stort sett allt som man blev imatad som barn.
Men tack och lov finns det en del s k anti-hjältar.
Det är hjältar som lånar drag från skurkarna. Det kan t ex vara att man mejar ner skurkar (t e x Punisher, Conan) istället för att förlåta eller sätta dem i kurran.
Det kan vara folk som dras med en del brister som bristande moral, beroenden m.m (t ex Homer Simpson).
Fast bäst är ju de som anamar det mesta som är ont men har med en gnutta moral (som t ex Darkness).


Av Torz - 25 juli 2011 09:31

För några dagar sedan tittade jag lite på Mobergs utvandrar-triologi.
Plötsligt så slog det mig när jag ser Monica Zetterlund och Per Oscarsson i samma scen att detta måste vara en ödets ironi.
Då var det ingen som viste att båda två skulle omkomma i bränder.

Av Torz - 25 juli 2011 08:45

Anders Behring Breivik är INTE MUSLIM!!!!!
JIPPIIII!!! Där fick ni era jävla borgarbrackor.
Det är inte Mohammed och Ali som ni ska vara rädda för utan Jonas eller Anders.
Det är de bleka människorna som spelar WoW och är med i kyrkan som är det verkliga hotet.

Ungefär så har det låtit från vänsterhåll efter att det visade sig att de senaste tidens terrordåd i Norge inte haft muslimska kopplingar.
Dessutom blir han ju med deras snäva defination även "höger" vilket passar som handen i handsken eftersom alla som är kritiskt inställda till islam är "höger".
Vad det ska innebära i praktiken vet jag inte...att man bagatelliserar terrordåd i islams namn ännu mer och att vänstern när som helst kan slå undan benen i debatten genom att bara nämna "Breivik"?

Här tycker jag de vänsterdebattörer jag sett så långt är lika korkade som de som verkar tro att islam och terrorism är en slags symbios.
Nu är det väl inte helt klarlagt varför Breivik gjorde som han gjorde eller om han hade någon speciell agenda, men oavsett vilket så är det viktigt att hålla isär galningar och ideologier.
Springer det runt folk fulla av hat så är det alltid bekvämt att kunna ha något att skylla på för att rättfärdiga sina handlingar.
Detta blir ju sedan rena julaftonen för motståndare till täckmanteln.
De som hatar islam kan glatt räkna upp terrorhandlingar i islams namn precis som om det skulle vara en del av ideologin.

Motståndare till bodybuilding, WoW, Frimurare, kristendomen m.m hade även de kunnat utnyttja de senaste händelserna för att svartmåla det de ogillar.
Så sent som igår såg jag en som uppmanade folk på Facebook att inte ha norska flaggor på sina pressenrtationsbilder då det "rasistiska och högerextrema Norge" får skylla sig själv.

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards